onsdag 31 oktober 2012

Sthlm Filmfest!

Nu är det snart dags! Jag kom mig äntligen för att köpa årskort till Stockholm Filmfestival i förra veckan, och bokade omedelbart sju filmer. Den första är nästa torsdag.

Jag tillämpade min vanliga metod för att välja filmer – jag hade egentligen bara hört talas om en av filmerna som skulle visas – Call Girl – så den var given. Sedan jag bokade har det även talats en del om Beasts of the Southern Wild, som jag också lyckades träffa in. I övrigt tittade jag på titlar, filmposters, taglines och de korta texterna om filmerna som finns på festivalens hemsida, för att försöka avgöra vilka filmer som kan vara intressanta.

Det är ungefär så jag gjort tidigare år. Och då har jag oftast fått in ett antal fullträffar. Det var till exempel så som jag hittade Farväl Falkenberg, som nu är en av mina absoluta favoritfilmer. Sedan får man räkna med att man tycker mindre bra om andra filmer, men det brukar åtminstone alltid bli en upplevelse att se även dem. Kanske beror det på stämningen, att det är just Stockholm Filmfestival. För visst är det något speciellt över just den festivalen?

Jag har inte varit på festivalen på fem år, eftersom jag har bott utomlands, så den ska bli extra rolig i år. Den blir lite av en återkomst för mig.

Hur som helst, de andra filmerna jag bokat är Paraden, Simon Killer, My brother the devil, Safety not guaranteed och Love, Marilyn. De är från några olika filmgrupper, en del från Competition-gruppen, andra från American Independent-gruppen, och så enstaka filmer från andra grupper. Jag brukar föredra tävlingsgruppen och American Independent – där brukar de filmer jag gillar finnas. Särskilt indie. Som gammal Hollywoodälskare är det härligt att se film från ”den andra sidan”. Så det blir nog bra i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar